5 onderdelen die als eerste kapot gaan bij een auto

Een auto blijft slechts een machine en die gaan na verloop van tijd toch kapot. Niet perse omdat de auto niet goed is, maar ook omdat het een simpelweg  een gebruiksproduct is en er nou eenmaal slijtage plaatsvindt. Dit zijn de meest voorkomende kleine mankementen die stuk gaan bij een auto.

1. Meest afgekeurde onderdeel bij een APK keuring

Een van de mankementen die misschien niet groot is, maar wel heel belangrijk, is de rem. Dit is verreweg het onderdeel waarop de meeste auto’s worden afgekeurd bij de APK. De remschijven die op de auto zitten verslijten na verloop van tijd, waardoor ze niet meer aan de wettelijk vastgestelde minimale dikte voldoen.

2. Een autosleutel die niet meer reageert

Geen belangrijk, maar wel een erg vervelend mankement is als de autosleutel niet meer goed reageert. Het kan gebeuren dat de batterij leeg is, of dat hij niet meer goed reageert, dat de knoppen niet meer goed werken, of zelfs dat hij geen contact meer maakt, waardoor de auto niet meer start. Je kunt gemakkelijk een sleutel bij laten maken

3. De Airco gaat kapot

Van een airco in de auto wordt heel veel gebruik gemaakt. Vooral als de zon weer begint te schijnen en je een lang stuk in de auto moet zitten, is het een heerlijke luxe om te hebben. Erg vervelend dus als deze kapot gaat. Het kan ook zijn dat de airco een muffe lucht geeft door bacteriegroei. De garage heeft hier gelukkig middeltjes voor om de airco een soort van door te luchten en de luchtjes te verwijderen. Door de airco regelmatig in te schakelen zorg je dat hij minder snel kapot gaat door uitdroging.

4. Centrale deurvergrendeling

Het is natuurlijk super makkelijk om met 1 knop alle deuren in de auto te openen of te sluiten, zodat je niet vanuit 1 deur die open is, eerst naar binnen moet om vanuit daar alle deuren te openen. Wederom is dit geen hele gevaarlijke fout, maar vooral erg vervelend.

5. Verlichting

Als je verlichting niet meer werkt kan dit door verschillende dingen komen. Ten eerste kan het zijn dat je lampje gewoon is gesprongen en deze vervangen dient te worden. Maar het kan ook zijn dat er een contact fout is en er geen signaal kan worden doorgegeven aan het licht dat deze aan moet. Wat ook het geval kan zijn, is dat de kap om je lampje los zit en er hierdoor water in kan lopen als het heeft geregend. Op die manier kan er kortsluiting ontstaan, waardoor je verlichting niet meer reageert.

Zelf doen of uitbesteden?

Sommige dingen kan je makkelijk zelf doen, of met een beetje hulp van filmpjes op Youtube. Maar voor sommige problemen is het toch beter om langs de garage of je dealer te gaan, zodat je zeker weet dat het goed gebeurd. Daarbij zitten veel dingen bij je verzekering of garantie, dus dan is het zonde om daar geen gebruik van te maken!

 

Reacties zijn gesloten.